Home Contact Sitemap

DCWebsoft

Welkom op Pastorthomas.nl

Reis India 2014

Op dinsdag 1 april zijn wij vertrokken vanaf Schiphol , met een tussenstop in Dubai zijn wij op woensdag 2 april aangekomen in Delhi.  In het begin van de middag begonnen wij met een toer door de stad. Het was ontzettend druk, we bezochten o.a. de Gouden Tempel.  s ‘Ävonds om  19.00  kwam Pastor Thomas aan in ons hotel om samen met ons de reis door het noorden van India te maken.   Donderdag 3 april;  We bezoeken de India poort, deze is gebouwd in de jaren 1914 tot 1919. Daarna bezoeken wij de grootste minar van Delhi, de Qutab Minar. Deze Minar is 73 meter hoog ,vroeger kon men naar boven met een trap met 376  treden.  Na de lunch bezochten wij  de prachtige Lotus Tempel.

Vrijdag 4 april; Vandaag een lange reis van Delhi naar Nawalgarh, een afstand van ongeveer 300 km. Onderweg bezoeken wij een markt ,daarna maken wij een tussenstop om een steenfabriek te bekijken .

Zaterdag 5 april. We gaan vandaag naar Pushkar, een rit door de woestijn van ongeveer 220 km. We bezoeken het meer van Pushkar, èèn van de meest heilige plaatsen voor de hindoes. Om het meer liggen 52 tempels.

Vervolgens  maken we een  tocht door de woestijn met een groepje op de dromedaris.

Zondag 6 april.   Vandaag vertrekken we naar de stad Jaipur. Jaipur wordt wel de roze stad genoemd vanwege de kleur van de gebouwen in de oude stad. We bezoeken hier o.a. het astronomisch observatoria met de grootste zonnewijzer ter wereld waarvan hieronder  enkele foto’s.

Maandag 7 april. Na een stadstoer door de stad Jaipur bezoeken we het paleis De Amber Poort. Het paleis is gebouwd in de 16e eeuw.

Dinsdag 8 april.  We vertrekken naar de stad Agra waar we een bezoek brengen aan de Taj Mahal. Het bouwwerk weerspiegelt de intensiteit van de liefde en werd gebouwd door Shah Jahan ter nagedachtenis van zijn vrouw Mumtaz Mahal. De Tai is ongetwijfeld evan de meest spectaculaire gebouwen ter wereld. Bekend om zijn architecturale pracht.  De Taj Mahal is gebouwd van 1631 t/m   1653

Woensdag 9 april.  We vertrekken vandaag vanuit Agra per trein naar de plaats Orchha.

Station Agra Orchha is een kleine stad aan de oever van de rivier de Betwa. De stad telt vele paleizen waarvan we de mooiste bekijken te weten de Raj Mahal  en het Janangir Mahal paleis.

Donderdag 10 april.   Vandaag gaan we een school bezoeken in het kleine dorpje Dharampura. We werden hartelijk ontvangen door de schoolmeester zijn vrouw en zijn zoon en getrakteerd op koekjes en nootjes. De dames werden door de vrouw van de schoolmeester gekleed met een sari, en vertrokken wij naar het schooltje. Daar werden natuurlijk foto’s van gemaakt.

De kinderen kregen van de meester de door ons meegebrachte potloden ,pennen, schriften en fluitjes. Hij vertelde ons ook dat hij graag een aantal kinderen schoenen zou willen geven, die komen iedere dag op blote voeten naar school. De kosten van een paar schoenen zijn ongeveer 400 tot 450 roepies. In euro’s is dat ongeveer € 5,-. We hebben de meester dan ook onmiddellijk een bedrag ter hand gesteld om een aantal paar schoenen voor de kinderen te kopen. Dit schooltje was wel heel armmoedig, er waren geen tafeltjes en stoeltje. De kinderen moesten op de grond zitten en dan in hun schriftjes schrijven. Op deze school is ook nog veel te doen.

Daarna zijn we nog even door het dorpje gewandeld waar we o.a de watervoorziening van het dorpje hebben bekeken, 1 waterput voor het dorp !!

Vrijdag 11 april. Na het ontbijt reizen we naar Khajuraho.Rond Khajuraho vindt u 22 tempels die ook wel kamassutra tempels worden genoemd en gesierd zijn met talrijke erotische afbeeldingen. De grootste,meest typische Khajuraho tempel is 31 meter hoog en gewijd aan Shiva. Hier hebben wij ook een groepsfoto gemaakt.

groepsfoto

Na de middag gaan we op safari waar we de diverse dieren konden bewonderen.

Zaterdag 12 april. Vandaag is het reizen van Khajuraho naar Allahabad. We zijn om 7.30 uur vertrokken ,de wegen zeer slecht. We maken een tussenstop voor de lunch en rijden daarna weer door. Om 18,15 uur komen we aan bij ons hotel waar een goed dinner voor ons klaar stond. Zondag 13 april. Om 8.00 uur vertrekken we van ons  hotel richting Varanasi.  We stoppen bij een katholieke kerk waar de misviering van palmzondag wordt gehouden.

Daarna gaan we naar de plaats waar de 3 heilige rivieren van India samenkomen. Het strand ligt bezaaid met afgeschoren haar van pelgrims die er komen bidden voor hun overleden ouders.

Bezoek aan Anand Bhawan , het familiehuis van de familie Nehrus waar ook Indira Gandi werd geboren en ook getrouwd. Het huis is gebouwd in 1927.

Daarna rijden we door naar Varanassi.   Om 17.00 uur gaan we naar de rivier de Ganges, allemaal in een fiets betjar door de overdrukke stad . Aangekomen bij de rivier gaan we in een boot waar we o.a de verbrandingsplaatsen zien langs de rivier. Per dag worden er ongeveer 1000 mensen gecremeerd.

Maandag 14 april. Om 4.45 uur in de morgen opnieuw naar De Ganges om het ochtendritueel mee te maken. In het hindoeïsme is de rivier de Gages gepersonifieerd als de godin , de rivier neemt een belangrijke plaats in  de Hindoe-religie. In de hindoeïstische mythologie wordt aangenomen dat het baden in de rivier de Ganges zorgt voor vergeving van zonden en het bereiken van redding of nirvana.

Daarna hebben wij de Bharat tempel en de Sarnath bezocht. een van de belangrijkste boeddhistische centra van India.

Dinsdag 15 april zijn wij per vliegtuig vertrokken naar het zuiden van India  naar Cochin met een tussenstop in Bombay waar we helaas uren moesten wachten en uiteindelijk op woensdag 16 april om 0.30 uur aankwamen in Cochin.

Woensdag 16 april.  We bezoeken vandaag het Paleis van de Hollanders, thans museum met veel schilderijen , postzegels en munten. Daarna wandelen we door de prachtige stad met zijn vele winkeltjes. Na de lunch hebben we een kijkje genomen in de  basiliek Sante Cruz met daar o.a. een beeltenis van Onze Lieve Vrouw van alle Volken. We wandelden  langs het kerkhof waar Nederlanders zijn begraven in de 16e eeuw . We  bezochten de haven met prachtige vissersboten en de vismarkt. Daarna zijn we doorgereden met de bus naar ons hotel in Kottayam.

Donderdag 17 april. De back water trip, vandaag een dag lekker rustig varen met de boot waar we van de natuur kunnen genieten. Pastor Thomas had alles goed voorbereid, er werd ons een uitstekende lunch geserveerd op een bananenblad, het was heerlijk. Pastor Thomas was deze dag ook nog even onze stuurman !!

s’Avonds  om 18.30 uur een Heilige Mis in de kapel naast de kerk waarbij natuurlijk Pastor Thomas voorging.

Vrijdag 18 april. Goede Vrijdag, de mensen gaan hier massaal naar de kerk om de vieringen bij te wonen.

Wij gaan vandaag  diverse scholen bezoeken waar kinderen die door het Pastor Thomas Fonds gesteund worden naar  school gaan.  De kinderen zijn niet op school i.v.m  schoolvakantie. Wel hebben wij een aantal foto’s kunnen maken van de scholen zodat wij een indruk hebben hoe het er uit ziet.

De kinderen waren helaas niet aanwezig, wel heeft Pastor Thomas gezorgd dat er een totaal overzicht is van alle kinderen zie momenteel met hulp van het Pastor Thomas Fonds naar school gaan. Nadat we de scholen hebben bekeken zijn wij doorgereisd naar de familie van Pastor Thomas. Hier werden wij hartelijk ontvangen  en werd ons een lunch aangeboden.

Pastor Thomas met zijn moeder.              De moeder van Pastor Thomas, zijn broer met zijn vrouw en zoon en de zuster van Thomas met haar man.

Na de lunch waar we van hebben genoten en de familie onze dank voor hebben uitgesproken, hebben wij als dank de familie een envelop met inhoud aangeboden , waar zij met de gehele familie ook een keer heerlijk van uit eten kunnen gaan. Daarna hebben wij een bezoek gebracht aan de Heilige Alphonsa.

Pastor Thomas wilde ons nog wat meer laten zien van de omgeving o.a. de thee plantage’s.  en de eierberg waar veel mensen wandelden. Ook vinden de mensen het leuk om op de foto te komen.

Zaterdag 19 april.  Paaszaterdag, onze reis zit er op. Vroeg in de morgen vertrekken wij met de kleine bus naar het vliegveld en worden we uitgezwaaid voor Pastor Thomas. We komen op Schiphol aan om 20.30 uur en vertrekken per trein via Amersfoort naar Zwolle. We hebben een geweldig mooie reis gehad, en scholen waar kinderen met behulp van het Thomas Fonds bezocht. Een overzicht bekeken  hoe het geld wat door de donateurs gegeven en via collecte’s  bij elkaar gebracht is in werklelijkheid wordt besteed. Een hele taak die door Pastor Thomas wordt gegaan. Geweldig Pastor Thomas !!!!!!     Heel veel dank hiervoor !!!!!!!

Onder het hoofdstuk Projecten kunt u de schoolkinderen zien die in de diverse jaren geholpen zijn.